Riwald Dakar Team goed aan de finish

Tijdens de rustdag van de zwaarste rally ter wereld werd de complete motor van de Renault van Huzink gereviseerd én weer in de truck gemonteerd. Daar stonden de fabrieks-topteams zelfs van te kijken. Na het nooit eerder vertoonde staaltje vakwerk en doorzettingsvermogen stond de Renault-racetruck er als nieuw bij en ready-to-go voor de tweede week. Ook de snelle assistentie-truck kreeg de tijd tijdens de rustdag de tijd om hun truck volledig te repareren waardoor het gehele Riwald Dakar Team met de beide trucks op zondag weer aan de zesde etappe beginnen. Wel in het B-klassement en niet meer voor de winst, maar voor het team is het ook belangrijk om de gigantische duinen te kunnen bedwingen.

Het was een moeilijke proef, zeker omdat beide trucks helemaal achterin starten. Gert Huzink: “Doordat je achterin start zie je het geploeter van andere deelnemers en hun ellende. Maar, tjeee, wat waren die duinen weer onbenullig hoog en zwaar. We zagen wel 30 auto’s vast staan en dan is het wel zaak om zelf erg geconcentreerd te blijven en gang te houden anders ben je de pineut en val je zelf ook om.” De truck hield zich bijzonder goed en het vertrouwen is er weer!

De zevende etappe stond in de agenda als ongelofelijk zwaar en de organisatie gaf aan dat het voor de deelnemers die achterin moeten starten wellicht een idee was om slaapzakken mee te nemen. Als ze in het donker nog in de special zaten was het wellicht verstandiger om in de woestijn te slapen en bij het glooiende ochtendlicht weer verder te rijden! “Wij hadden een zeer goede proef, het liep lekker allemaal totdat we op een hoge duin een beetje schuin kwamen te staan waardoor we bijna omkiepten! We zaten loei- en loeivast en moesten wachten tot een andere truck ons los kon trekken, maar tot onze verbazing kwam er geen enkel voertuig meer voorbij. Al snel werd onze vrees waarheid; de proef was op dat stuk stilgelegd omdat er meerdere trucks waren gekanteld waardoor de andere deelnemers moesten omrijden. Dat verklaarde dat er niemand meer voorbijkwam en wij daar maar bleven staan met een sleeplint aan onze truck. Pas na twee uur kwam er hulp en werden we losgetrokken en konden we verder rijden. Erg jammer van het tijdsverlies maar de proef was geweldig”, legt de kopman van het team uit.

Het team rijdt zich qua finishtijd steeds verder naar voren. Het feit dat ze in het B-klassement rijden wil niet zeggen dat ze geen finishtijd halen welke in de top tien van het wedstrijd-klassement vallen. Gert verhaalt over de achtste etappe: “Het was wederom een monsterlijk zware proef vandaag, met ontzettend veel duinen. Allemaal verschillend en de een nog zwaarder en hoger dan de andere. We moesten ontzettend hard werken om erdoor te komen, met soms situaties dat de truck wel op 90º kwam te hangen! Door de juiste snelheid wisten we te voorkomen dat we omkieperden. We zijn zeer tevreden met ons resultaat, zeker als je kijkt naar onze tijden: ondanks dat we in het semi-marathon-klassement meerijden, kunnen we ons goed meten met de snelsten van het gewone truck-klassement.”

Hoe anders was de achtste etappe voor het snelle assistentieteam met de MAN. Zij overnachtten in de woestijn in het ‘Hotel onder de duizend sterren’! Ze hebben als echte Wegenwachters ontzettend veel deelnemers geholpen en uit duinpannen getrokken. Om te voorkomen dat ze in het nachtelijke donker door de duinen moesten navigeren hebben ze geslapen onder de prachtige sterrenhemel om vervolgens ’s morgens richting het bivak te rijden.

De een-na-laatste etappe verliep niet geheel volgens plan bij de heren in de cabine van de Renault. Gert, Rob en Martin kregen het voor elkaar om maar liefst drie keer de truck op zijn kant te leggen, ook vandaag zijn de duinen weer verraderlijk hoog en moeilijk. Het snelle assistentie team, met in de cabine Ed, Joël en Dirk wisten hen telkens weer op vier wielen te krijgen. Alsof het rollen van de truck nog niet genoeg ellende was, kreeg de Renault ook nog problemen met het brandstoffilter waardoor ze tijd verloren.

De truck kreeg door alle koprollen een geheel ander uiterlijk. In het laatste bivak hebben de monteurs nog het nodige werk moeten verrichten om het uiterlijk van de truck weer op te kalefateren, zodat de Renault in de juiste staat over de laatste finishstreep kon rijden. Na de laatste etappe zijn beide equipes goed aan de finish gekomen en hebben zij de Dakar 2019 uitgereden en kijken ze terug op een geslaagde Dakar.

Gert over de laatste proef: “Het was vandaag nog een pittige proef met bijna allemaal duinen. Het gevaar met die allerlaatste proef is dat je denkt: nog even een stukje tot aan de finish, maar ook dit jaar was het echt een proef waar je niet de focus moest verliezen want dan gaat het mis.” Al met al vonden zowel de mannen in de Renault als de MAN het een loeizware Dakar met fantastische proeven. De omgeving is surreëel en het is geweldig daar doorheen te mogen rijden, die monsterlijk zware duinen in Peru.

Fotografie: Riwald Dakar Team.

Newsoutside Sportverlichting PBSoccer