Wie is Bent Viscaal?
Bent Viscaal is een 18-jarige coureur uit Albergen die als droom heeft de Formule 1 te halen.
Hoe leeft autosport in jouw omgeving?
Sinds het ‘Max Verstappen effect’ is er nationaal gezien veel meer aandacht gekomen voor de autosport dus ook in mijn omgeving. Daarom is het in Nederland een sport in opkomst en wordt het steeds populairder.
Hoe lang doe je al aan deze sport?
Ik ben begonnen toen ik 5 jaar was, in mijn allereerste kart. Karten heb ik gedaan tot mijn 17e. Toen heb ik de overstap gemaakt naar de Formule 4.
Hoe ben je erbij gekomen om aan autosport te doen?
Er zit olie in mijn bloed. Mijn opa had vroeger een eigen motorraceteam en mijn vader heeft zelf in de superkarts gereden. Daarom was de stap voor velen niet zo’n grote verrassing.
Wat zijn je kwaliteiten met betrekking tot de autosport?
Ik ben iemand die zich snel thuis voelt op een nieuw circuit en die zich snel aan situaties aan kan passen. Het pure racen, inhalen etc. ligt mij ook erg goed.
Hoe ziet een trainingsweek er voor jou uit?
Ik kan helaas niet zomaar in mijn auto stappen zoals voetballers een voetbal kunnen pakken. Daarom train ik 6 dagen in de week, 2 uur per dag in de sportschool, gebruik ik de racefiets of ga ik hardlopen. Daarbij train ik ook nog minimaal 1 uur per dag in een simulator thuis om mij op nieuwe banen voor te bereiden en mijn racevaardigheden te verbeteren.
Hoe bereid je je voor op een wedstrijd?
Ik bereid mij zo goed mogelijk voor in de simulator en ik ga gemiddeld 5 uur per wedstrijd in een professionele simulator in Gilze-Rijen. Hierdoor ontdek ik al vele geheimen die een baan in zich heeft. En daarbuiten bereid ik mij er fysiek op voor.
Was het voor jou een sport voor ontspanning? Wanneer begon het wedstrijdgebeuren?
Het begon als hobby. Toen ik 8 jaar was ben ik regionale wedstrijden gaan rijden en sindsdien is het steeds serieuzer geworden.
Hoe ging de overstap van het karten naar de Formule 4?
Het was een vlotte overstap, je merkt dat je veel basisvaardigheden in het karten leert, die je heel goed kan toepassen in een Formule 4 auto.
Dit jaar mocht je debuteren in de Formule 3. Hoe heb je je hier op voorbereid?
Ik heb de nodige testen gedaan in de winter om mij comfortabel te voelen met de nieuwe auto en het nieuwe team.
In het Spaanse Estoril mocht je debuteren in de Formule 3, wat leidde tot een podiumplaats. Tevreden?
Het was niet helemaal mijn debuut in de Formule 3, ik heb mijn debuut gemaakt op Paul Ricard tijdens de Winterseries. Dit verliep erg goed aangezien ik alle races daar heb gewonnen.
Wat is het grootste verschil tussen de Formule 3 en de Formule 4?
Een Formule 3 auto heeft veel meer downforce, dit resulteert in veel hogere snelheden in de bochten. In rondetijd is een Formule 3 gemiddeld 8 seconden sneller dan een Formule 4 dus dat geeft aan hoe groot het verschil is.
Heb je een voorkeur qua circuits? Op wat voor baan rijd je het liefst?
Ik heb een voorkeur voor circuits met ‘flow’. Op deze circuits moet je echt 1 zijn met je auto en is de autoafstelling cruciaal. Een voorbeeld van zo’n circuit is Paul Ricard.
Wat hoop je de komende jaren te bereiken? Wat is je doel?
Mijn doel is Formule 1, hier ga ik mijn best voor doen en alles voor geven!
Kun je de sport goed combineren met school of is het wel eens lastig?
Ik heb mijn havodiploma binnen 5 jaar gehaald met gemiddeld 300 gemiste uren per jaar, dus het was zeker lastig combineren. Hierbij heeft CSG het Noordik in Almelo geweldige ondersteuning geboden. Helaas is het erg moeilijk om met zoveel absentie een hbo-opleiding te doen. Ik heb het wel geprobeerd maar dit ging ten koste van mijn prestaties op de baan, dus volg ik op het moment geen opleiding en ben dus fulltime bezig met mijn sport.
Is er een bepaalde race die voor jou speciale herinneringen oproept?
Zeker, mijn eerste overwinning in een Formule auto was een heel erg speciaal moment. Dit zal ik nooit vergeten!
Wat vind je van deze rubriek op SportinTwente.nl?
Superleuk idee en het is zeker boeiend om te lezen!