Gert Huzink: “De Dakar is een ultieme uitdaging die altijd voor gevaar kan zorgen”

Het Riwald Dakar Team neemt al sinds 2012 deel aan de zwaarste rally die er maar te bedenken valt, namelijk De Dakar Rally. Toch zal door Covid-19 de rally van 2021 er toch anders uitgaan zien, of niet Gert Huzink?

Het is voor ons inderdaad de 10e keer dat we de rally meedoen, een mijlpaal want vanaf 10 deelnames ben je volgens de organisatie “een legende” en krijg je bepaalde privileges. De rally op zich zal er niet anders uit zien, we zitten in een bubbel en kunnen de wedstrijd op dezelfde manier beginnen als andere jaren en dat zal ook moeten om het wel de zwaarste rally van de wereld te laten blijven en dat we van meet af aan vol aan de bak moeten.

Wanneer werd het groene licht gegeven?

Het hele jaar heeft de organisatie aangegeven dat de Dakar door zou gaan maar in de corona tijd werden alle andere wedstrijden wel gecanceld waardoor het voor ons onduidelijk bleef of dit evenement wel plaats zou vinden. Wij waren er als team pas van overtuigd nadat de Tour de France werd verreden, dat wordt door dezelfde groep georganiseerd en is ook een bijzonder evenement en uiteindelijk ook goed verlopen.

Is de route corona proof en wat zijn de bijzondere maatregelen ten opzichte van andere jaren?

De route is zeker corana proof omdat we echt in niemandsland rond crossen, kans om mensen tegen te komen heb je dus eigenlijk niet en de organisatie doet er alles aan om corona niet binnen de bubbel te laten komen door het bivak voor iedereen buiten de teamleden af te sluiten en dat er ook geen contact buiten het bivak nodig is door bijvoorbeeld niet onderweg te laten tanken maar alles binnen het bivak plaats te laten vinden. Tevens hebben ze eigen doctoren bij hun die meerdere testen afnemen of de teams wel corona vrij blijven.

Deze onzekere tijd heeft die jullie voorbereidingen nog beïnvloed?

Als crew van de truck moeten we zorgen dat we fit en sterk genoeg zijn om deze uitdaging aan te kunnen en daarom ben ik gedurende het hele jaar aan het trainen, specifiek op de nek, rug en buikspieren.

Tevens bereiden we ons voor middels wedstrijden om zo ervaring op te doen alsook de nieuwe technieken op de truck te testen, maar doordat de wedstrijden werden gecanceld moesten we dat in de afgelopen periode doen met testen op locaties in Frankrijk en Polen die overigens zeer goed zijn verlopen.

De route werd pas 25 november bekend gemaakt. Toch een beetje aan de late kant toch?

De route die nu is vrij gegeven is alleen in welke gebieden we komen en waar de bivakken zullen zijn, de uiteindelijke route krijg je pas dagelijks op de ochtend van vertrek zodat er vooraf geen verkenningen plaats kunnen vinden.

Hoe ga je je zo laat inlezen op de etappes en weet je al welke problemen je onderweg kunt verwachten?

Ik verdiep me er vooraf nooit in welke etappes er komen en wat we allemaal kunnen verwachten omdat het in de Dakar altijd anders zal zijn. ‘s Morgens voor de start laat ik mij door mijn navigator uitleggen welke omstandigheden wij in hoofdlijnen tegen komen die dag, bijvoorbeeld moeilijke zand duinen of afgronden of gevaren waar we voor op moeten passen.

Hoe lang zijn gemiddeld de etappes?

De komende Dakar bestaat uit 12 wedstrijddagen, in totaal 7650 km waarvan wij er bijna 4800 km op snelheid moeten rijden, de langste dag zullen we 511 km op maximale speed naar de finish moeten rijden, van Twente naar Parijs !!

Is het nog mogelijk het parcours te verkennen?

Het is verboden om te verkennen, daarom ontvangen wij ook pas dagelijks het ‘roadbook’ kort voor de start

Met hoeveel auto’s, trucks, staan jullie dit jaar aan de start?

Het Riwald Dakar Team start dit jaar met 2 trucks in de wedstrijd, andere jaren waren we met een extra truck die ons snelle assistentie verleende wanneer er problemen waren. Die hebben we dit jaar niet in onze eigen gelederen maar extern ingehuurd zodat we wel van onderdelen worden voorzien indien dit nodig is.

Hoeveel trucks komen er totaal aan de start?

Dit jaar verschijnen er 42 trucks aan de start, iets minder dan andere jaren, waarschijnlijk te wijten aan de Covid 19 perikelen.

De trucks zij al onderweg naar Marseille. Wanneer gaan jullie zelf?

Het materiaal is op dit moment per schip onderweg naar Saoedi Arabië en wij zullen er achteraan vliegen op 27 december.

Uit hoeveel personen bestaat een bemanning?

Een bemanning bestaat uit 3 personen, dus 6 personen op de twee trucks.

Kun je de taken omschrijven?

De 3 personen hebben elk een eigen taak, de monteur heeft de taak om alle klokjes en waardes in de gaten te houden en eventueel aan te passen zoals banden spanning en temperaturen, de navigator zorgt ervoor dat de ‘notes’ die in het roadbook staan duidelijk worden uitgelegd aan de rijder, bijvoorbeeld hoeveel (compas) graden we moeten rijden en eventuele gevaren duidelijk aangeven, elke fout hierin kan genadeloos worden afgestraft.

De rijder moet uiteraard zorgen om zo snel mogelijk de finish te bereiken en de verschillende situaties zo goed mogelijk in te schatten om geen schade te rijden. Wanneer er toch schade of problemen ontstaan zullen we deze met ons drieën op moeten lossen.

Maar de crew bestaat uit veel meer mensen?

Het complete Riwald Team dat mee gaat naar Saoedi bestaat uit 23 personen die allemaal een serieuze taak hebben en ook echt belangrijk zijn om alles in goed banen te leiden, van monteurs, team manager, pers tot chiropractor.

 

Foto archief 2020

Staat in elke finishplaats een team van o.a. eigen mecaniciens voor jullie klaar om eventuele opgedane problemen te verhelpen?

Onderweg moeten we de problemen eigenhandig oplossen en in de bivakken staan de monteurs klaar om de trucks weer te repareren en de onderdelen te vervangen, de slijtage is uiteraard zeer hoog dus ook altijd veel werk te doen. Regelmatig komt het voor dat onze monteurs de hele nacht doorwerken en pas klaar zijn als wij weer aan de nieuwe etappe moeten beginnen.

Moeten jullie zelf nog eerst nog in quarantaine in verband met het virus?

Bij aankomst moet iedereen 2 dagen in quarantaine in een hotel dat door de organisatie wordt aangegeven en daarna moet iedereen verplicht in het bivak verblijven.

Wordt er onderweg ook nog getest?

Voor vertrek, bij aankomst, op de rustdag en na de wedstrijd wordt er getest op Covid-19, wanneer er besmettingen zijn binnen een team zal dit team uit de wedstrijd worden gehaald.

Hoe is de hulp bij pech onderweg geregeld. Moeten jullie dat allemaal zelf doen en is hulp van derden toegestaan?

Onderweg mogen er alleen deelnemers helpen, dus team leden en maar ook andere teams kunnen bijspringen met onderdelen of een truck rechtop trekken of op sleeptouw nemen richting het bivak. Hulp van derden is niet toegestaan en zal tot diskwalificatie leiden.

Hoe onderhoud je contact met het thuisfront?

Onder het motto ‘geen nieuws is goed nieuws’ is er redelijk weinig contact met het thuisfront. Doordat de dag vaak vroeg begint en laat eindigt is het lastig om veel contact te hebben. Wanneer wij als team iets willen weten omtrent de wedstrijd dan wordt er wel contact gezocht met de thuisblijvers omdat die vaak beter geïnformeerd zijn via social media.

Komen er dagelijks berichten uit de “woestijn”?

Wanneer er berichten uit de woestijn komen is dat meestal geen goed teken omdat er dan iets aan de hand is, als het moet kunnen we ons via de satelliet telefoon in verbinding stellen met het team of thuisfront.

Nog problemen gehad om de sponsoring rond te krijgen of heb je daar een speciaal pr team voor?

Voor de pers berichten hebben we een pr team om ons heen, in het algemeen wordt de Dakar zeer goed gevolgd en veel bekeken, zowel op tv alsook op social media. Qua sponsoring heeft het Riwald Dakar Team zeer stabiele en trouwe sponsors, die veelal al jaren trouw zijn aan het team. Het is voor ons als rijders ook een taak om het team in de kijker te rijden zodat we maximale exposure voor de sponsoren creëren.

Vorig jaar kwam je met een primeur: de de hybride-off road- truck. Dit jaar nog iets in petto?

De hybride truck is een zeer vooruitstrevend project die ook niet eenvoudig is en dus ook meerdere jaren vergt om het maximale eruit te halen. Ook komende editie zijn we de enigste met een hybride truck en zijn we hiermee uniek en staan we hiermee echt in de picture.

Elk jaar vinden er verbeteringen plaats, dit jaar was de grootste uitdaging om eigen staal te laten smelten met bepaalde sterktes om onderdelen uit te laten draaien en frezen zodat deze langer mee kunnen en grotere krachten kunnen hebben.

Wat zijn de verwachtingen voor Dakar 2021?

Afgelopen jaar hebben we met regelmaat in de top 5 gereden en dat geeft vertrouwen en een kick. Dit jaar is het doel om beide trucks binnen de top 10 te hebben en dat wij uiteindelijk in de top 5 finishen. Maar het blijft Dakar en die is nooit te regisseren, er kan van alles gebeuren.

Wie zijn je grootste concurrenten?

De top 10 is zeer sterk en aan elkaar gewaagd en we moeten tegen de fabrieksteam op boksen die veel grotere budgetten hebben.

Vorig jaar hebben we aan den lijve ervaren dat tegen de Russische Kamazzen moeilijk te vechten is omdat zij tactisch sterker zijn met 4 trucks in de strijd.

Ondanks dat denk ik dat wij hun uitdager zijn en durven we die strijd toch aan, diegene die Dakar wil winnen zal ook een portie geluk nodig hebben, als wij dat ook hebben zullen we zeker voorin eindigen.

Of misschien toch de omstandigheden?

De omstandigheden zijn voor iedereen hetzelfde, iedereen moet over dezelfde route en zullen elk hun eigen tegenslagen krijgen, onze ervaring zal ons daar een voordeel in moeten brengen, inmiddels zijn we een ervaren team en weten we wat ons te wachten staat.

Nog een ultieme wens?

De Dakar is een ultieme uitdaging die altijd voor gevaar kan zorgen, daar mogen we als deelnemers niet bang voor zijn maar mijn wens is dat alle deelnemers weer heelhuids en gezond huiswaarts mogen keren.

Foto’s: sportfoto-oost.nl

Newsoutside Sportverlichting