Theo Engels: “Dit zijn geen risico beperkende maatregelen, dit zijn maatregelen die voor niemand uit te voeren zijn”

Foto: Hellendoorn Rally

Begin dit jaar is besloten om de Eurol Hellendoorn Rally op één dag te organiseren en wel op zaterdag 18 september. Het gaat een volle rally dag worden en een spetter van een proef. Dat moet een knaller van jewelste worden of niet voorzitter Theo Engels?

Wij gaan met de editie van dit jaar terug naar vroegere tijden. De 12 uren van Hellendoorn als uitgangspunt. Een volwaardige rally met inderdaad een dijk van een proef, de langste proef in de Nederlandse rallyhistorie!

Er kan natuurlijk nog een kink in de kabel komen, namelijk het weer oplaaien van het aantal besmettingen. Elke keer weer met spanning naar het duo Rutte-De Jonge kijken zoals vrijdag de dertiende?

Dat blijft altijd afwachten. Gezondheid gaat natuurlijk voor alles. Als organisatie is het soms hangen tussen hoop en vrees. Er gaat ontzettend veel uren zitten in het organiseren van een evenement van deze omvang. Vele mensen zijn nagenoeg elke dag bezig met de voorbereidingen. Als er dan een kink in de kabel dreigt te komen, is dat natuurlijk spannend.

Foto: Hellendoorn Rally

Geen meerdaagse maar alles op één dag. Is dat organisatorisch gezien en met de huidige corona maatregelen te realiseren?

Een eendaags evenement is in dit geval wat ‘makkelijker’ te regelen. Equipes en vrijwilligers hoeven niet plaatselijk te overnachten, de eventuele overlast wordt beperkt tot een dag.

Is er veel overleg geweest met de plaatselijke maar ook met de regionale instanties?

Uiteraard is er veel overleg met de plaatselijke instanties. Met de diverse gemeenten en met de veiligheidsregio. Vanuit de Eurol Hellendoornrally zet iedereen zich in om een rally mogelijk te maken, ook in samenhang met de huidige coronamaatregelen. Korte lijnen en duidelijke verwachtingen zijn noodzakelijk om alles in goede banen te leiden.

Kun je aangeven waaraan jullie in tegenstelling tot eerdere rally’s nu aan moeten voldoen?

Bij eerdere edities konden bezoekers betaald toegang krijgen tot de proeven en het serviceterrein. Dit jaar kennen wij vanuit de organisatie geen publiekspunten langs de proeven, er zal geen catering op de proeven zijn. Deze maatregelen dragen bij aan het voorkomen van grote groepen mensen waarbij de anderhalve meter een lastig verhaal kan worden.

En dan denk je dat je alles goed geregeld hebt en afgesproken, komt als een donderslag bij heldere hemel de Veiligheidsregio Twente met aanvullende onrealistische maatregelen. Wie bedenkt zo iets?

Ja, wie zoiets bedenkt is niet voor ons te bepalen, maar in ieder geval niet door iemand die weet hoe een rally in elkaar steekt. En onmogelijke maatregelen, waarbij wij als organisatie moeten garanderen dat mensen die een bepaalde proef hebben bekeken, niet meer naar een andere proef mogen gaan is te gek voor woorden. De Veiligheidsregio geeft aan dat verplaatsing van mensen niet wenselijk is. Dus je mag van de supermarkt niet vervolgens naar de drogist. Als je ’s ochtends in het zwembad bent geweest, mag je daarna niet naar een pretpark.

Dus bezoekers van een klassementsproef mogen daarvoor en daarna overal naartoe, bioscoop, pretpark, winkelcentra, zolang het maar niet naar een andere klassementsproef is. Dit zijn geen risico beperkende maatregelen, dit zijn maatregelen die voor niemand uit te voeren zijn”. Als organisatie is dit door ons niet te controleren en niet te garanderen, zeker niet als wij 132 kilometer aan parcours moeten bewaken, terwijl de terreinen waar mensen zich op bevinden, privaat bezit zijn. De politie kan dergelijke nu voorgestelde maatregelen niet eens juridisch handhaven, laat staan wij als burgers.

Maar niet alleen de aanvullende maatregelen zijn een doorn in het oog maar ook het gelijkheidsbeginsel, want onder het zelfde protocol werd er al in Breda gereden en ook Vechtdal Rally op 28 augustus gaat gewoon door.

Het door ons voorgestelde protocol is al meerdere keren gebruikt en succesvol gebleken. Andere Veiligheidsregio’s hebben naar aanleiding van dit protocol ook positief geadviseerd richting de betreffenden gemeenten. De Veiligheidsregio Twente weigert te kijken naar de behandeling van dit protocol bij andere Veiligheidsregio’s en adviseert hierdoor in feite aan onze burgemeesters om het grondwettelijke gelijkheidsbeginsel met voeten te treden.

Even een metafoor: Ajax mag wel een wedstrijd spelen in het eigen stadion, maar PSV niet. Dat is feitelijk de situatie.

Welke stappen kunnen jullie nog ondernemen?

De Veiligheidsregio adviseert enkel. De burgemeesters van de betreffende gemeenten nemen het uiteindelijke besluit. Uiteraard brengen wij de burgemeesters op de hoogte omtrent wat hier nu precies gebeurt, hoe ridicuul de houding is van de Veiligheidsregio Twente en wat de eventuele gevolgen zijn voor ons als Stichting. Een adviesorgaan die de overheid adviseert om tegen de wet te acteren, lijkt iets wat een burgemeester niet moet willen.

Wij hebben daarnaast reeds contact gezocht met de verschillende burgemeesters en hen uitgenodigd om met ons in overleg te gaan. En het eerste resultaat van deze contacten is er al, namelijk de gemeente Rijssen-Holten heeft de vergunning afgegeven!

Bij het niet doorgaan van de Rally kun je dan spreken van een klap in het gezicht van al die vrijwilligers die al veel vrije tijd hebben opgeofferd moet dit evenement in goede banen te lijden?

Kijk, als wij als Hellendoornrally onze zaken niet voor elkaar zouden hebben en de vergunningen zouden worden afgewezen door eigen toedoen of tekortkomingen, dan is dat zuur. Maar als de gemeenten het advies van de Veiligheidsregio Twente overneemt en de vergunningen weigert af te geven op deze argumenten, dan is dat gebaseerd op onrechtvaardige en ongelijke behandeling. Dan is dat zoveel meer dan een klap in het gezicht.

Ik ben trots op onze vrijwilligers, die zelfs in deze onzekere tijd onvermoeid doorgaan met de voorbereidingen. Zij zijn er namelijk van overtuigd dat de burgemeesters van Hellendoorn, Wierden Twenterand en Rijssen weten wat rechtvaardig en betrouwbaar is, en vertrouwen op een goede afloop.

En wat betekent dit voor de organisatie?

Mocht onverhoopt blijken dat het advies van de Veiligheidsregio Twente door de betreffende burgemeesters toch wordt overgenomen, dan stevent de Stichting Hellendoornrally rechtstreeks af op een faillissement. Dan wordt door deze behandeling meteen 40 jaar aan autosporthistorie om zeep geholpen.

Waren bijvoorbeeld sponsors niet sceptisch om er geld in te steken?

De sponsoren staan vol achter de Eurol Hellendoornrally. Uiteraard zijn er afspraken gemaakt wat te doen mocht de rally onverhoopt niet door mogen gaan, maar een ieder is toch bereid gevonden hier weer geld en tijd in te steken.

Mag er onder de huidig geldende maatregelen, bijvoorbeeld toelatingstest en volledig ingeënt zijn, publiek kijken naar de proeven?

De discussie hoe de proeven bezocht mogen worden loopt volop, zoals eerder aangegeven. Ons protocol gaat uit van het doorstroomprincipe op de proeven. 132 kilometer aan beide kanten aan parcours, geeft voldoende ruimte om iedereen op een verantwoorde wijze te laten genieten van een mooie autosportdag. Voordeel is dat alles zich afspeelt in de open lucht.

Waar is het start en finish podium?

Net als bij de vroegere ’12 uren van Hellendoorn’, zal het start en finish podium zich bevinden in de Dorpstraat in Hellendoorn.

En het servicepark?

Het servicepark bevindt zich op Industrieterrein ’t Lochter in Nijverdal.

Jullie hebben, misschien wel noodgedwongen, voor een nieuwe opzet van de proeven moeten kiezen. Kun je uitleggen hoe dat zit?

Ook al is het voor dit jaar een eendaags evenement, toch hadden wij de wens er een volwaardige rally van te maken. Dus genoeg wedstrijdkilometers, uitdagende proeven met daarbij de langste proef uit de Nederlandse rallyhistorie.

Hoe lang is de totale klassementsproef?

Voor de Rally en de Historics bedraagt de totale lengte van de proeven 132 km. Voor de Short rally is dit bijna 62 km

Kunnen de proeven per afstand verschillen?

Wij kennen dit jaar vijf klassementsproeven met elks een eigen lengte. Deze proeven worden twee keer gereden.

Gaat het alleen maar over verharde wegen of ook onverharde?

Ook hier zien wij de welbekende tijden van Hellendoorn herleven. Bijna 20% van de proeven is onverhard. Dit zal een uitdaging worden voor de deelnemers en beloofd spektakel voor de toeschouwers. Het onderscheidend vermogen van de onverharde proeven van Hellendoorn is dit jaar terug!

Hebben jullie al veel aanmeldingen gekregen. Kun je een paar aansprekende namen noemen?

Het maximaal aantal deelnemers is bijna bereikt. Veel deelnemers wachten toch af welke mogelijkheden er geboden zouden worden m.b.t. Corona. Uiteraard zijn wij blij met deelnemers als Bob de Jong, Nick den Braber, Jim van den Heuvel. Ook Erwin Doctor zal van start gaan bij de Historics.

Is er naast het bezoeken van de proeven nog ander vertier voor publiek en is het bezoeken gratis?

Dit jaar is het toegang tot de proeven volledig gratis. Ik houdt er rekening mee, dat als de Eurol Hellendoornrally verreden mag worden, het serviceterrein vrij van publiek moet blijven.

Heel even terug naar het prille begin. Wanneer werd de eerste 12 uren van Hellendoorn verreden?

Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik dacht dat dit in 1982 is geweest.

Foto: Hellendoorn Rally

Kun je namen van winnaars van weleer noemen?

De editie van 1982 werd gewonnen door Jan van der Marel, destijds rijdend in een Talbot Sunbeam Lotus. Maar natuurlijk vergeten wij hier Erwin Doctor, Erik Wevers, Henk Vossen niet.

Ook veel regionale coureurs?

De omgeving van Hellendoorn kent veel regionale rallycoureurs. Erik Wevers, Erwin Doctor zijn natuurlijk voormalige winnaars en bekend. Uiteraard ook de smaakmaker Edwin Wolves die dit jaar ook van de partij zal zijn.

Foto: Hellendoorn Rally

Terug naar nu. Hoe laat gaat het startschot klinken en wanneer verwacht je dat de laatste is gefinisht?

De bedoeling is om ‘s ochtends om 10.00 uur te starten met de eerste auto. Wij verwachten s avonds rond 22.00 uur alles te kunnen afronden m.b.t. finish laatste auto en prijsuitreiking,

Wanneer is voor jouw en de organisatie de Hellendoorn Rally 2021 geslaagd?

Deze bijzondere tijden maakt dat veel mensen weer willen genieten van de rallysport. Niet thuis voor de TV, niet via zgn. social media, maar er gewoon echt bij kunnen én mogen zijn. Een dag autosport, bij wijze van spreken naast je voortuin…

Als de situatie m.b.t. Corona dit mogelijk maakt, deelnemers straks zitten na te praten over de uitdagingen die zij onderweg hebben ervaren en zonder grote incidenten goed en wel onder de finishboog door is gereden. Dat de honderden vrijwilligers, de deelnemers, het publiek en aanwonenden terug kijken op een mooie dag, dan is de Eurol Hellendoorn Rally voor mij geslaagd!

Foto: Hellendoorn Rally

Nog een ultieme wens?

Dat de vele vrijwilligers van onze Hellendoornrally gelijk hebben in hun opvatting omtrent de burgemeesters van Hellendoorn, Wierden, Twenterand en Rijssen en dat zij weten en begrijpen dat er een rechtvaardig besluit genomen waarbij de Hellendoornrally wordt behandeld, gelijk zoals dat in andere regio’s gebeurd.

Overige foto’s: Wim Beunk

Newsoutside Sportverlichting