Alle lampen op groen voor Eurol Hellendoorn Rally

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar gelukkig is er dit jaar ‘gewoon’ een Eurol Hellendoorn Rally. Er zijn bergen werk verzet om het evenement dit jaar door te kunnen laten gaan, maar het zal niet hetzelfde zijn als in voorgaande jaren. Gewoon wordt deze editie dus zeker niet.

Twaalf uren rallysport

We zijn éénmalig van een tweedaags naar een eendaags evenement gegaan. De vrijdagavond was vaak de scherprechter van de rally. In het donker werd er al veel bepaald voor het verdere verloop van de rally. Nu moet dat op de zaterdag zelf gebeuren en moeten de deelnemers er vanaf de eerste minuut meteen goed voor gaan zitten. Omdat de hele rally dit jaar in 12 uur wordt verreden, knipogen we naar de begin jaren 80 alwaar de rally nog “de 12 uren van Hellendoorn” heette. In die 12 uren zien we een vol deelnemersveld voorbijkomen over een 4-tal mooie proeven.

Monsterproef!

Ondanks dat de wedstrijd maar één dag is, wil de organisatie toch een dijk van een rally neerzetten. Dat is gelukt met een nieuwe, extra lange, proef en een totaal van 130 wedstrijd kilometers. Ter vergelijk, in 2019 reden de deelnemers 170 wedstrijd kilometers verdeeld over 7 proeven. Die nieuwe proef is KP Hellendoorn. Veel stukken daarvan zijn de rijders al wel bekend, maar dit jaar is het geheel gecombineerd tot een 30 kilometer lange monsterproef! Het is daarmee de langste proef die ooit in een Nederlandse rally is verreden en een intensieve rit voor de deelnemers!

Bob de Jong: foto: MikedeHigh-Media

Vol deelnemersveld

Het publiek kan genieten van een vol deelnemersveld met een sterk vernieuwde top 10. De vorige keer won Jasper van den Heuvel de rally. Gevolgd door Bernhard ten Brinke en als derde de regerend Nederlands kampioen Bob de Jong. “Die eerste twee zien we dit jaar niet terug in het deelnemersveld. We zien vernieuwing, maar vooral verjonging in de top 10. Zo zien we Jim van den Heuvel, de jongere broer van Jasper van den Heuvel, voor het eerst in Hellendoorn rijden. Gertjan Kobus, de broer van Hermen Kobus (winnaar 2018). Hij rijdt sinds 2017 de Eurol Hellendoorn Rally en nu zijn eerste jaar in de Skoda Fabia R5”.

Verdere verjonging komt van Mitchel v.d. Brink, zoon van Martin v.d. Brink. Hij navigeerde vorig jaar zijn vader nog in de Vechtdal Rally en deed dit jaar mee als jongste deelnemer in de Dakar Rally ooit! Hij rijdt Hellendoorn in de Mitsubishi Lancer Evo, waar zijn vader ook al meerdere malen in heeft deelgenomen. “Natuurlijk zien we ook de 76-jarige Henk Vossen weer deelnemen, die zijn 52e rallyseizoen rijdt dit jaar! En vergeet lokale rijders als Jan de Winkel en natuurlijk Edwin Wolves niet. Wolves wist in 2019 met zijn Kadett zelfs de 10e plaats algemeen te behalen!

Historische klasse

De rally kent ook een historische klasse. Deze klasse is flink in opkomst en het deelnemersaantal groeit. De Eurol Hellendoorn Rally telt dit jaar ongeveer 30 Historic deelnemers. De Historic rally start meteen achter de normale rally deelnemers aan. “Blijf als publiek dus vooral staan om te genieten van de prachtige auto’s die je in deze klasse ziet! Er wordt vaak spectaculairder gereden, omdat in deze klasse het plezier meer telt en er minder prestatiedruk is dan bij de reguliere rally. Er staan veel achterwiel aangedreven auto’s aan de start, maar ook snelle 4×4 wagens uit vervlogen tijden. Wat dacht u van de Lancia Delta Integrale, of de bekende Audi Quattro A1? Een Ford Mustang, Opel Manta’s, BMW’s, Volvo’s. Noem maar op en het staat er”. Als topper kan gemeld worden dat niemand minder dan Erwin Doctor zelf wederom aan de start staat van de Eurol Hellendoorn Rally! De winnaar van 1988, ‘89 en ‘90 start met een mooie Ford Escort mk2 RS!

Wie gaat er deze bijzondere editie van de Eurol Hellendoorn Rally winnen? Gooien de nieuwelingen hoge ogen of pakken bekende rijders als Bob de Jong en Kevin van Deijne de podiumplaatsen? Zaterdag 18 september rond 20.00 uur is bekend wie er als winnaar onder de boog van de Eurol Hellendoorn Rally doorrijdt. Het start- en finishpodium staat, net als toen, in de Dorpsstraat in Hellendoorn en is vrij toegankelijk voor publiek.

Veranderingen voor het publiek

Voor het publiek verandert er deze editie het meest. Nog steeds kun je genieten van rallysport, maar wel anders dan in voorgaande jaren. Er mag niet meer vrij langs de proeven worden bewogen en publiek mag alleen staan op daarvoor aangewezen publiekspunten. De overige gronden rondom deze punten, zoals de weilanden, zijn verboden voor publiek.

“Hierop zal ook gehandhaafd worden. Dat zijn de ons opgelegde regels van de veiligheidsregio en de gemeenten met betrekking tot het coronabeleid. Wij zien dat ook liever anders, maar alleen op deze manier kon de rally doorgang vinden. Om te zorgen dat publiek toch de rally kan beleven, hebben wij een aantal publiekspunten ingericht langs de proeven. Voor die publiekspunten moeten tickets worden gekocht á 1,95 euro. Dit zijn noodzakelijke administratiekosten voor gebruik van het ticketsysteem. Onze rally willen wij voor iedereen gratis toegankelijk houden”. Informatie over deze tickets en het bestellen hiervan loopt via onze website: www.eurolhellendoornrally.com Daar zijn ook de proevenkaarten gratis te vinden.

 

Vrijwilligers gevraagd.

De hele rally, van bestuur tot officials, draait om vrijwilligers. Zonder hen geen evenement. Om de publiekspunten te kunnen bemensen en de toegangscontrole uit te voeren werkt de organisatie met vrijwilligers.  Samen met een beveiliger bemenst u als vrijwilliger de toegang tot het publiekspunt. U scant en controleert de QR-code van de corona check app en het toegangsticket. Op de website: www.eurolhellendoornrally.com kunt u onder het kopje ‘Vrijwilligers’ meer informatie vinden en u aanmelden om te komen helpen.

Overige foto’s: eurolhellendoornrally.com

Newsoutside Sportverlichting