Almelo, 8 januari 2022 – Tijdens de zesde etappe werd Gert Huzink uiteindelijk geen zesde maar vijfde doordat Martin van den Brink een penalty kreeg voor te snel rijden. Daardoor wisselden de beide Nederlandse teams van plaats in de uitslag van de zesde etappe. Vandaag was de rustdag in het bivak waardoor de teams uitgebreid op kracht konden komen en de trucks nog eens goed konden nalopen.
Foto: Riwald Dakar Team
Tijdens de rustdag was er een persconferentie van de A.S.O over de toekomst van de Dakar rally en met name het Dakar Future Project 2030. Het doel is om in 2030 een volledig zero emission rally te houden door het gebruik van alternatieve brandstoffen en de toepassing van elektrische voertuigen. Verschillende teams zijn al bezig met de ontwikkeling van duurzame rallyvoertuigen voor de nabije toekomst. Het Riwald Dakar Team loopt daarin voorop, want in 2019 is het team al een unieke samenwerking met de Tsjechische partner MKR Technology aangegaan met betrekking tot de hybride off-road truck.
Bij de T1+ categorie rijdt Audi dit jaar in navolging van het Riwald Dakar Team met een volledig elektrische 4×4 met een range extender. Bij de trucks rijdt Gaussin dit jaar mee met een waterstof elektrische truck. Dit voertuig doet echter niet mee in het klassement. Gaussin ziet de rally als een test, maar de truck doet het tot nu toe foutloos. In de toekomst zal er een duurzame ‘future’ klasse worden opgezet voor dergelijke voertuigen. Dit jaar is daar ook al min of meer sprake van. Die trucks rijden nu met een groen startnummer, maar doen gewoon volledig mee in het truck klassement. Naast Gert Huzink rijdt ook Sugawara met een Hybride truck, namelijk een Hino. Dit toont aan dat andere teams, en zelfs topteams als Audi, de duurzame koers van het Riwald Dakar Team volgen.
205 pk extra door hybride techniek
De Renault C460 Hybride rallytruck waarmee Gert Huzink sinds vorig jaar rijdt, heeft naast een dieselmotor ook elektrische aandrijving. Dat zorgt voor 205 pk extra, waarmee de truck extra power heeft als dat nodig is. In het bivak worden de accu’s door middel van zone energie volledig opgeladen voor elke stage. Het systeem werkt foutloos en tijdens de eerste etappe zorgde de elektrische aandrijving er zelfs voor dat Huzink de finish haalde. Gert Huzink: “We hadden een scheur in de buis tussen de intercooler en de turbo waardoor de dieselmotor amper nog wat deed. Dankzij de kracht van de elektromotor konden we toch doorrijden en de finish halen. Je kunt dus zeggen dat de hybride techniek niet alleen zorgt voor duurzaamheid, maar ook voor een extra back-up!“
Investeren in duurzaamheid
Het past bij de bedrijfsfilosofie van Riwald Recycling om te investeren in duurzaamheid. Zowel het bedrijf Riwald Recycling, als het Riwald Dakar Team, investeert in duurzaamheid. Het team stond als eerste deelnemer aan de start met een alternatieve energie- en krachtbron. Een gewaagd en ambitieus project. Het starten van dit complexe en ambitieuze project met MKR Technology was uitdagend en heeft het team de nodige kopzorgen bezorgd. Desondanks is Het Riwald Dakar Team er altijd in blijven geloven en zijn ze er trots op dat ze, als eerste deelnemer van de befaamde rally met een hybride truck, onderdeel uitmaken van het Dakar Future project.
Voor meer informatie: zie https://riwalddakar.com/